Vitamíny a zdravie v jarnom období

Autor LG máj 2017 -

Výživová poradkyňa a terapeutka Monika Hodásová radí cvičiť a v strave preferovať celozrnné obilniny.

Jarná únava – je to len výhovorka alebo sú za tým podložené fakty?
Závisí, ako sa na to pozrieme. Sčasti to výhovorka je a sčasti nie. Na jar sa všetko prebúdza, rozvíja, hľadá si cestu von. Celá príroda, celá zem. Takisto je to aj s naším telom. Je prirodzené, že telo je trochu unavené a potrebuje sa naštartovať. Energia zimného spánku sa mení na jarný rozkvet.
Na druhej strane, za veľkú časť tejto únavy sme zodpovední aj my. Telo je „vyšťavené“ zo stravy, ktorú sme jedli v chladnejších mesiacoch. Ľudia vtedy inklinujú k mastnejším a ťažšie stráviteľným jedlám, konzumujú veľa zákuskov, spracovaných polotovarov a málo sa hýbu. To sa niekde prejaví. A práve preto prichádza únava na jar.

Ako môžeme predchádzať jej príznakom prostredníctvom stravy?
Tak ako by vám odpovedal lekár pri akejkoľvek diagnóze, tak vám odpoviem aj ja – prevenciou. Vyvážená, nutrične hodnotná, striedma a hlavne čo najprirodzenejšia strava by mala byť základom jedálneho lístka každého človeka počas celého roka. Nielen v čase, keď sa cítime zle. Dnes je množstvo klinických štúdií, ktoré dokazujú, že strava má silu zvrátiť či vyliečiť chorobu. No ak chorobe či jarnej únave chceme predísť, mali by sme o svoje telo dbať celoročne a dopriať mu kvalitnú výživu.

photo1

Ktoré druhy potravín odporúčate?
To, čo nám dokáže dodať najviac energie, sú potraviny, ktoré boli hlavnou potravinou našich predkov – celozrnné obilniny. Na našu škodu ich dnes má vo svojej špajze veľmi málo Slovákov, nakoľko veľa výživových smerov práve tieto potraviny zo stravy – pre mňa nepochopiteľne – vylučuje. Vedecké štúdie pritom potvrdzujú, že celozrnné obilniny dokážu zastaviť cukrovku druhého typu, pomáhajú pri kardiovaskulárnych ochoreniach, znižujú cholesterol, vysoký krvný tlak a majú mnoho iných účinkov.
Celozrnné obilniny, ako sú ryža natural, pšeno, pohánka, raž, ovos atď., obsahujú komplexné karbohydráty – sacharidy, ktoré sú hlavným zdrojom energie pre naše telo a myseľ. Vďaka nízkemu glykemickému indexu uvoľňujú cukor do krvi postupne, čo znamená, že sme menej unavení a nie sme rýchlo hladní. Okrem toho sú bohaté na minerály, vitamíny a najmä veľmi potrebnú vlákninu. Dôležité je však nezamieňať ich za už spracované produkty z nich, ako sú chlieb, vločky, múka či cestoviny. Tie už sa v tele správajú ako jednoduchý cukor.

A čo pohyb? Aký druh by ste poradili?
Každý. Vždy je dôležité si nájsť aktivitu, ktorá vyhovuje nám. Ak nás bude baviť, tak pri nej aj zostaneme. Ak ju budeme robiť len preto, že musíme, prejde nás to veľmi rýchlo. Ideálnou kombináciou pohybu je určité dynamické cvičenie ako beh, tanec, zumba a podobne a k tomu dychové cvičenia – joga, čchi-kung (qi gong) a iné.
Určite je však veľmi dôležité zladiť aktívny život s tým pasívnym. Vidím to denne aj na ľuďoch, ktorí prichádzajú k nám do Wellness Hotela Patince – ženú sa za úspechom, trávia väčšinu času v práci a veľmi málo času venujú naozaj iba sebe, svojmu telu a svojim potrebám. Ženy k práci ešte pridávajú starostlivosť o celý svet okolo seba a ich vlastné hodnoty idú do úzadia. Každé jedno telo potrebuje aj oddychovať a na to by sme mali myslieť.

Čo sa dá robiť s únavou priamo na pracovisku?
Vždy je dobré robiť si počas práce malé pauzy. Ideálne každé dve hodiny aspoň 5 minút. Ak máte možnosť prejsť sa či trochu ponaťahovať, určite to využite. V joge je veľmi veľa dobrých a jednoduchých cvikov, ktoré môžete robiť kdekoľvek a dokážu vás rýchlo povzbudiť.

Čo odporúčate ľuďom, ktorí sa cítia dlhodobo prepracovaní?
Začnite vo svojom živote niečo meniť. Keby ste vo firme zaviedli stratégiu, ktorá dlhodobo nefunguje, nájdete novú, ktorá fungovať bude. Urobte to isté aj pre svoje telo. Ak vám život, ktorý vediete, neposkytuje dostatok energie či naplnenia, zmeňte to. Začať môžete tým, čomu sa venujete niekoľkokrát denne – stravou.

LG