Kĺby – čo ste o nich nevedeli

Autor Tomáš Jakubík február 2019 -
Kĺby – čo ste o nich nevedeli Pixabay

Kĺby tvoria súčasť pohybového aparátu tela. Nosia nás počas celého života, preto je dôležité, ako sa o ne staráme.

Rovnakú pozornosť, akú im venujeme, nám totiž vracajú pri každodennom pohybe. Patríte k tým, ktorí každý deň vstávajú s bolesťami – alebo naopak, poctivo cvičia a cítia sa fit?

Sedavé zamestnanie

Pri ňom trpí chrbtica najviac. Bolesti, ktoré v dôsledku dlhodobého sedenia vznikajú, zasahujú najmä krížovú oblasť. Výnimkou nie je ani šija a záhlavie, a to najmä pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe. Ak je telo pri sedení zavesené, takpovediac, na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce a taktiež aj vnútrobrušné orgány. Dôležité je meniť polohy aj pohyb. Zároveň treba sedieť správne: stolička má byť zasunutá čo najbližšie k stolu, aby ste na nej sedeli celým zadkom.
Na správne držanie tela je nutné posilňovať svalstvo. To by malo byť pri sedení primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku. Zníži sa tak aj tlak na vnútorné orgány a platničky chrbtice. Zabúdať sa nesmie ani na kolená, ktoré by mali byť v pravom uhle, a chodidlá opreté na zemi.

Aké športy pomôžu?

Kĺbom veľmi prospievajú pravidelné a dlhé prechádzky, trebárs také, ktoré absolvujú psičkári so svojimi miláčikmi každý deň. Naopak, nárazové cvičenia a záťaže na ne vplývajú negatívne, rovnako aj to, ak telo nemá dostatočný čas na oddych – napríklad keď cez víkend ťažko manuálne pracujeme. To isté platí i o prudkých a extrémnych zmenách teplôt: zle na ne pôsobí tak prílišná horúčava, ako aj prehnaná zima.
Ak beháte, je dobré vedieť, že napríklad beh po asfalte môže kĺby poškodiť. Vyberte si radšej prírodný povrch alebo iný šport, ktorý je zdraviu prospešný – napr. plávanie či chôdzu.
Rovnaké je to v prípade cyklistiky, ktorá pomáha odbúravať stres a zároveň udržuje kĺby vitálne. Zaťažuje totiž váhonosné kĺby, pričom pracuje svalový aparát. Bicyklovanie sa odporúča aj ako doplnková aktivita k iným športom, tiež ako kondičná príprava či vhodná porehabilitačná terapia. Dôležité je dbať na geometriu bicykla, ktorú by mali správne nastaviť v každej dobrej predajni.
Na popularite momentálne naberá aj skajkovanie, ktoré využíva krátke lyže na kolieskach. Kĺbom prospieva i kolobežkovanie, no podobne ako pri behu je potrebné zvoliť vhodný povrch.
V lete sú nepochybne skvelou voľbou vodné lyže, keďže hladina je poddajná, mäkká a odpružená.

Ktoré kĺby sú najviac ohrozené

Vysoké opätky by ste rozhodne nemali nosiť do práce dennodenne, ale len príležitostne – do divadla či na iné občasné akcie. Vhodnejšie sú nízke topánky. Podpätky vás totiž nútia stavať sa na špičky, čím podsadzujete panvu. Mení sa tak jej postavenie a ovplyvňuje zakrivenie chrbtice, čo zvyšuje záťaž platničiek.
Problematická nie je iba chrbtica, hoci najmä tá krížová patrí ku kĺbom, s ktorými majú ľudia najväčšie problémy. No v ohrozenej skupine sú aj koleno, rameno, členok a bedrový kĺb.
Často zanedbávanou časťou tela sú zápästia. Je potrebné pravidelne ich precvičovať krúživými pohybmi – najmä ak dlhšie pracujete s počítačovou myšou. Úplne zriedkavé nie sú ani problémy dlhodobej fixácie dlane v jednej polohe. V tomto prípade, okrem cvičenia, odporúčam zápästie podložiť.

Buďte aktívni

Tak ako – našli ste správny spôsob, ako sa lepšie starať o svoje kĺby? Zahoďte do kúta obuv s vysokými opätkami a radšej zvoľte plochšiu podošvu. Nezabúdajte spevňovať chrbát a cvičiť ruky. Ak dovolí počasie, počas víkendu vybehnite niekam na bicykli. Alebo si zaplávajte v krytom bazéne. Veď zimné počasie nemôže byť prekážkou pohybu a zdravia.

MUDr. Tomáš Jakubík, ortopéd
Clinica Orthopedica